Παρασκευή 23 Απριλίου 2010

Memento, Christopher Nolan, 2000

 Σκέφτηκα ότι θα είναι καλύτερα να μεταφέρω σταδιακά τις Αμερικανικές ταινίες από το άλλο blog εδώ, ώστε να υπάρχει αποκλειστικά ένας χώρος όπου θα είναι συγκεντρωμένες όλες οι ταινίες. Εκείνο που δεν ξέρω ακόμη είναι το αν θα αλλάξω και την ονομασία αυτού του ιστολογίου ή όχι, καθώς πλέον στις παρουσιάσεις ταινιών από την Ευρώπη και την Ασία θα προστεθούν και εκείνες από την Αμερική.. Ίσως πάλι να μην χρειαστεί καμία αλλαγή, αφού το «πνεύμα» του blog θα παραμείνει το ίδιο και θέλω να πιστεύω ότι  δεν θα αλλοιωθεί από μερικές προσθήκες, παρά μόνο θα εμπλουτιστεί με μία μεγαλύτερη γκάμα προτάσεων...


 Πρώτη μεταφορά λοιπόν (αυτούσια από το άλλο ιστολόγιο), αφορά στην ταινία Memento του Christopher Nolan και του 2000:

 
Μεμέντο (Memento) είναι ο ελληνικός τίλος αυτού του μικρού διαμαντιού από τον Κρίστοφερ Νόλαν (Christopher Nolan). Ο Αμερικανός σκηνοθέτης (Following, Insomnia, The Prestige, The Dark Knight) υπογράφει εδώ, το 2000, με ένα συναρπαστικό θρίλερ, την καλύτερη ταινία του.


Η υπόθεση της ταινίας:
Ο Lenard Shelby φορά ακριβά ευρωπαϊκά κοστούμια, οδηγεί το τελευταίο μοντέλο της Τζάγκουαρ, αλλά ζει σε φτηνά ανώνυμα μοτέλ, πληρώνοντας με ένα παχύ ρολό χαρτονομίσματα. Παρόλο που μοιάζει με επιτυχημένο επιχειρηματία, η μόνη του απασχόληση είναι η αναζήτηση εκδίκησης: πρέπει να εντοπίσει και να τιμωρήσει τον άνθρωπο που βίασε και σκότωσε τη γυναίκα του. Με την αστυνομία να μην ασχολείται με την υπόθεσή του, η απόδοση δικαιοσύνης αποτελεί πλέον το σκοπό της ζωής του. Η δυσκολία στην αναζήτηση του δολοφόνου της γυναίκας του επαυξάνεται από το γεγονός ότι ο Lenard υποφέρει από μια σπάνια και ανίατη μορφή απώλειας μνήμης. Παρόλο που μπορεί να ανακαλεί λεπτομέρειες πριν από το γεγονός που στιγμάτισε τη ζωή του, ο Lenard δεν μπορεί να θυμηθεί τι συνέβη πριν από 15 λεπτά, πού βρίσκεται, πού πάει και γιατί. Ως πρώην ερευνητής για λογαριασμό ασφαλιστικής εταιρείας έχει συναντήσει κάποιον που είχε παρόμοιο πρόβλημα και σε συνδυασμό με την πειθαρχεία που διαθέτει και το ισχυρό κίνητρο, προσπαθεί να το αντιμετωπίσει με τους πλέον ευφάνταστους τρόπους. Στοιχειωμένος από όσα έχει απολέσει, χτίζει τη ζωή του γύρω από σημειώματα, φωτογραφίες, σχεδιαγράμματα, χάρτες, ακόμη και τατουάζ που αντικαθιστούν την ικανότητά του να δημιουργεί αναμνήσεις και του υπενθυμίζουν ποιος είναι, ποιον πρέπει να εμπιστεύεται και ποιον όχι...

 Και μόνο η ανάγνωση της υπόθεσης προϊδεάζει για μία συναρπαστική ταινία που βασίζεται σε ένα εξαιρετικό σενάριο.
 Και έτσι ακριβώς είναι. Ο σκηνοθέτης, Κρίστοφερ Νόλαν, κρατάει στα χέρια του ένα ευφυές σενάριο, που αποτελεί και το μεγάλο ατού της ταινίας. Και το αξιοποιεί στο έπακρο με μία πολύ καλή σκηνοθεσία. Εν τέλει το Memento είναι ένα δυνατό θρίλερ, πρωτότυπο, υποψήφιο για 2 Όσκαρ (σενάριο και μοντάζ), ενώ κατάφερε να κερδίσει 42 βραβεία και 32 υποψηφιότητες σε διάφορους διαγωνισμούς.

 Η πρωτοτυπία αυτού του έξοχου φιλμ έγκειται όχι τόσο στο εντυπωσιακό δίχως άλλως σενάριο, αλλά κυρίως χάρις στην αντίστροφη αφήγηση, σύμφωνα με την οποία, ο θεατής πληροφορείται το φινάλε της ιστορίας και από εκεί οδεύει με αγωνία και μυστήριο προς... την αρχή!
Ο Guy Pearce στον πρωταγωνιστικό ρόλο είναι εκπληκτικός, καλοί και οι δεύτεροι ρόλοι, το στόρι συναρπαστικό και η ταινία με το εφεύρημα του σεναρίου σε απορροφάει απ' την αρχή. Το δε φινάλε, σίγουρα αμφιλεγόμενο αλλά εντυπωσιακά ανατρεπτικό.
 Σε αρκετά σημεία της ταινίας, ο Νόλαν χωρίζει την οθόνη σε πολλά τμήματα που κατακλύζονται απ' τις φωτογραφίες που μαζεύει ο Λέναρντ στην προσπάθεια που καταβάλλει να επαναφέρει τη μνήμη του, αλλά και απ' τα τατουάζ που κάνει στο σώμα του.
Εξαιρετική είναι και η φωτογραφία σε αρχικά ασπρόμαυρο φόντο που στη μέση του φιλμ γίνεται έγχρωμο!

 Από πλευράς συγγραφικής ευφυίας νομίζω ότι το Memento αγγίζει την κορυφή της δεκαετίας. Συνολικά όμως ίσως είναι για μερικές -αρκετές ίσως- θέσεις παρακάτω. Όπως και να 'χει πρόκειται για εκπληκτική ταινία, πανέξυπνη, πρωτοποριακή, με καλές ερμηνείες & φωτογραφία και το πιο ανατρεπτικό φινάλε της δεκαετίας! Μία κινηματογραφική εμπειρία που δεν πρέπει να χάσετε!

Βαθμολογία: 8,5/10

12 σχόλια:

  1. Πωπω,με φτιάχνεις πολύ τελευταία!!Έχω βαρεθεί να την προτείνω σε όλους, γιατί πολλοί είναι αυτοί που δεν την έχουν δει!!Κορυφαία στιγμή low-budget κινηματογράφου, και συστήνω ανεπιφύλακτα τον προάγγελό της "Following" του Νόλαν, μια τρομερή ταινιάρα από τα πιο απροσδόκητα διαμάντια που έχω δει ποτέ μου.

    Το τέλος.....τι να πω για το τέλος.Και τη δεύτερη φορά που το είδα, με το στόμα ανοιχτό έμεινα και ανατρίχιασα. Τρομερός συγγραφέας ο Νόλαν, αποτυπώνει πολύ σύντομα τη φιλοσοφία της ταινίας σε έναν συγκλονιστικό μονόλογο. Α,κι ο αγαπημένος μου από τους νέους σκηνοθέτες,επίσης...:Ρ

    Αντιγράφω το κειμενάκι μου για την ταινία,στα πλαίσια της λίστας με τις 20 κορυφαίες της δεκαετίας:
    ΄΄Δαιδαλώδες αλλά τόσο απλό και κοφτό εντρύφημα στην πολυστρωματικότητα, περιπλοκότητα,εμμονοληψία, αυτοκαταστροφή και εν τέλει οικειοθελή και ενσυνείδητη αυταπάτη του ανθρώπινου νου, που συνεχώς ζητάει νόημα και σκοπό ύπαρξης, ακόμα και με το τίμημα της ίδιας τους της αυτογνωσίας. Βασισμένος στο διήγημα του αδερφού του Memento Mori (Θυμήσου πως πρέπει να πεθάνεις),ο Christopher Nolan χτίζει πάνω σε μια ευφυή ιδέα ένα αριστουργηματικό αψεγάδιαστο σενάριο, το οποίο σκηνοθετεί με απαράμιλλη επιμέλεια και δεξιοτεχνία ως ένα μυστηριώδες μείγμα Neo-noir και thriller,δημιουργώντας την προσωπική αγαπημένη μου ταινία της δεκαετίας που φεύγει.΄΄

    Και,τέλος,να παραλληλίσω το φινάλε του με εκείνο του OLDBOY(το 2ο λατρεμένο μου για τη δεκαετία),αφού η ταινία αυτή καταλήγει εκεί που κατέληξε, με διαφορετικό τρόπο, το Memento:στην αμφισβήτηση της ευτυχίας και την αντιπαραβολή της με την ίδια την (επί)γνώση.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Eskli ειναι αριστουργηματικη ταινια, συμφωνω.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. fauntleroy δεν εχω δει το «Following», αλλα για να επιμενεις πρεπει να αξιζει :p

    Το τελος του «Memento» παντως, οπωσδηποτε αναμεσα στα πιο εντυπωσιακα.
    Περιεκτικο και ομορφο το κειμενακι σου.
    Νασαι καλα.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Αριστούργημα! (τι πρωτότυπο εεε). Για μένα μία από 5 καλύτερες ταινίες της δεκαετίας του 2000.
    Fauntleroy θέλω κι εγώ να δω το “Following” γιατί έχω ακούσει καλά λόγια.

    5: Αριστούργημα

    0: Κακή / 1: Μετριότατη / 2: Απλώς ενδιαφέρον / 3: Καλή / 4: Πολύ καλή / 5: Αριστούργημα

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Αργύρη,καλώς σε!:Ρ
    Δείτε το,είναι μια ταινιάρα που έγινε με...6 χιλιάρικα δολάρια!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. argiri αφου Αριστουργημα ειναι, γιατι να ψαχνουμε αλλες λεξεις να το χαρακτηρισουμε;;!
    Στην 5αδα μπαινει δε μπαινει, οχι ομως και 1-2 που το βαλανε μερικοι :p :p

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. Και πρώτη και δεύτερη,το πολύ πέμπτη....;)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. δεν την ήξερα την ταινία την έμαθα απο το blog σου χθες και πήρα την είδα....όντως ωραία ταίνια...σε κάποια φάση ψιλοχάθηκα αλλά την βρήκα την άκρη

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  9. Manifesto καταρχην καλωσηρθες. Αργησα να απαντησω γιατι ελειπα στο εξωτερικο τις προηγουμενες μερες..

    Ενταξει λογικο ειναι να ψιλοχαθεις, αλλα πραγματικα ειναι ταινιαρα και ειναι κριμα που πολλοι δεν την εχουν δει..
    Οσο για το οτι εψαξες για την ταινια με αφορμη το blog, να (ξανα)πω οτι ολες οι ταινιες για τις οποιες γραφω εννοειται πως τις προτεινω αναλαμβανοντας και την οποια ευθυνη, οποτε οταν υπαρχει ανταποκριση και μαλιστα θετικη, προκειται για κατι σιγουρα ευχαριστο.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  10. Ασφαλώς η καλύτερη του Nolan, το Following πολύ καλό, απίστευτο το οτι δεν την έχουν δεί κάποιοι (εννοώ απο αυτούς που ασχολούνται με τον κινηματογράφο).

    Νομίζω οτι σκόπευε να την προβάλλει, και μετά του ήρθε η ιδέα για την ανάποδη αφήγηση.

    Πάλι καλά (όχι οτι αν ήταν κανονική η ροή των σκηνών δε θα ήταν ταινιάρα)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  11. Ταινιαρα με τα ολα της το Memento, μια πραγματικη κινηματογραφικη εμπειρια.
    Η αντιστροφη αφηγηση ειναι απ' τα ατου της ταινιας, κατι πρωτοποριακο, αλλα οχι και το μοναδικο αξιολογο στοιχειο. Σεναριο, ερμηνειες, σκηνοθεσια, φωτογραφια, ολα εξοχα!

    ΑπάντησηΔιαγραφή